گروه اقتصادی: به‌رغم گلایه‌های مسئولان بخش صنعت از کیفیت و قیمت خودروهای ساخت داخل، هنوز هم شکاف قیمتی این خودروها در کارخانه‌های خودروسازی و حاشیه بازار در حال افزایش است.

محمد علی ضیغمی

از سوی دیگر با تغییر ضوابط قیمت‌گذاری خودرو اکنون سازمان حمایت به‌عنوان متولی اصلی نظارت بر قیمت و ارائه خدمات پس از فروش خودرو معرفی شده است. با محمد علی ضیغمی، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • علت تشدید فاصله چندین میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی در محل کارخانه و حاشیه بازار چیست؟

تا‌کنون تولید‌کنندگان اعلام می‌کردند که به‌دلیل افزایش هزینه تمام شده تولید، ناچار به افزایش قیمت‌ها بوده‌اند که بر این اساس برای برخی خودروهای داخلی، افزایش قیمتی در نظر گرفته شد تا میزان تولید و عرضه برخی خودروها که از شکاف قیمتی بالایی در حاشیه بازار برخوردار بودند افزایش یافته و این شکاف کمتر شود. می‌توان گفت اکنون شکاف قیمتی چند میلیون تومانی برخی خودروهای تولید داخل به کمتر از یک میلیون تومان کاهش یافته و تلاش می‌شود تا بقیه این فاصله قیمتی نیز با افزایش تولید و عرضه جبران شود.

  • با این وضعیت، فاصله قیمتی خودروها در بازار تا چه زمانی از بین خواهد رفت؟

با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌نظر می‌رسد تا 2ماه آینده فاصله قیمتی خودروها در محل کارخانه و حاشیه بازار کاهش یافته و بازار خودرو به تعادل برسد. همچنین برای ساماندهی قیمت خودروهای وارداتی، تصمیماتی اتخاذ شده و در زمینه کاهش شکاف قیمتی خودروهای داخلی در محل کارخانه و حاشیه بازار نیز به‌زودی اقداماتی صورت خواهد گرفت.

  • چه برنامه اجرایی و کوتاه مدتی برای کاهش فاصله قیمتی و تأمین حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در نظر دارید؟

از آنجا که روند، تیراژ و ظرفیت تولید در شرکت‌های خودروسازی مشخص است سازمان حمایت ماموریت یافته تا با بررسی این فرایند در هر بخشی که کاهش تولید یا عرضه وجود دارد شرکت‌های خودروسازی را ملزم به افزایش عرضه برای پوشش فاصله قیمتی کند.

  • چه اقدامی برای نظارت کیفی بر خودروهای ساخت داخل و ارائه خدمات پس از فروش مناسب صورت گرفته است؟

برای تحقق این امر نیز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و سازمان استاندارد به‌صورت جدی این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به‌شدت به این موضوع حساس بوده و تأکید داشته است و در جلسات شورای معاونین نیز از آنها خواسته تا با جدیت هر چه بیشتر این موضوع را دنبال کنند. با توجه به عزم شکل گرفته در این وزارتخانه برای ارتقای کیفیت خودرو به‌نظر می‌رسد خودرو‌سازان چاره‌ای جز تأمین کیفیت لازم ندارند.

  • نتایج عینی این رویکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در بهبود کیفی و ساماندهی قیمت خودروهای داخلی را تا چه زمانی شاهد خواهیم بود؟

ساماندهی قیمت خودرو، موضوعی است که تا 2ماه آینده اجرایی خواهد شد اما از آنجا که بهبود کیفیت خودروهای داخلی فرایندی زمان‌بر بوده و ممکن است نیازمند انجام اصلاحاتی در خطوط تولید یا بهبود فناوری تولید باشد اما خواست مستمر متولیان نظارت بر ارتقای کیفی خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و این مطالبه جدی مردم به‌طور مرتب پیگیری و رصد خواهد شد.

کد خبر 150414
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز